عنوان طرح : مقایسه اثربخشی دو روش پیشگیری از اعتیاد آموزش کلاسی و مشارکتی در دانشجویان
مجري : دکتر محمود توکلی
همکاران طرح : دکتر نعمت بابایی-دکتر مسیب یارمحمدی-فاطمه خزائلی پارسادکتر علی فرهودیان
دیماه 1394
چکیده:
هدف :هدف از تحقیق حاضر بررسی دانش و نگرش دانشجویان ورودی مقطع کارشناسی دانشگاه از مخاطرات و عوارض سوئ مصرف مواد بوده و اثربخشی 2 روش آموزشی پیشگیری از اعتیاد کلاسی و مشارکتی در 2 گروه از دانشجویان پسر و دختر پرداخته شده است و بامطالعات مشابه داخلی و خارجی مقایسه شده است. این آموزشها می تواند در قالب آموزش در مدرسه ،دانشگاه ،خانواده و یا افراد در محله های پرخطر و یا برای گروههای خاص در معرض خطر باشد.
روش اجرا:ابتدا با انتخاب خوابگاههای پسران و دختران مناسب وبر اساس لیست دانشجویان بر اساس نمونه گیری تصادفی منظم و با در نظر گرفتن رضایت فردی، دانشجویان علاقه مند برای شرکت دعوت می شوند(2گروه مداخله 15 نفر و2گروه کنترل). ابتدا پیش آزمون پرسشنامه نگرش سنجی به مواد که توسط جزایری ورفیعی(1386)که پایایی و روایی آن تایید شده ،اجرا و بلافاصله پس آزمون گرفته خواهد شد. سپس اطلاعات و یافته های فوق که توسط نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است ،به همراه یافته های دمگرافیک حاصل از پرسشنامه محقق ساخته مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار خواهد گرفت.
یافته ها: مصرف سیگار، درافراد گروه آزمایش مشارکتی صفر.ودر گروه کنترل مشارکتی نیز هیچکدام مصرف سیگار ندارند.در گروه آزمایش کلاسی ، چهار نفرمصرف سیگار داشته اند و درگروه کنترل کلاسی پنج نفر مصرف سیگار داشته اند . از بین 15 نفر افراد گروه آزمایش مشارکتی در پژوهش، چهار نفر مصرف دارو به منظور تغییر خلق بدون تجویز پزشک داشته اندو درگروه کنترل مشارکتی در پژوهش، هفت نفر مصرف دارو به منظور تغییر خلق بدون تجویز پزشک داشته اند.از بین 15 نفر افراد گروه آزمایش کلاسی در پژوهش، دو نفر مصرف دارو به منظور تغییر خلق بدون تجویز پزشک داشته اند. سیزده نفر مصرف دارو به منظور تغییر خلق بدون تجویز پزشک نداشته اند. از بین 15 نفر گروه کنترل کلاسی در پژوهش، چهار نفر مصرف دارو به منظور تغییر خلق بدون تجویز پزشک داشته اند. یازده نفر مصرف دارو به منظور تغییر خلق بدون تجویز پزشک نداشته اند.مقدار R2 تنظيم شده نشان مي دهد كه حدود 74/0 تغيير در متغير وابسته ناشي از تغيير در متغير مستقل مي باشد. با توجه به اينكه سطح معناداري براي مدل تصحيح شده كمتر از 05/0 مي باشد، لذا با سطح اطمينان 95 % می توان گفت که گروه تأثير معناداري بر متغير پیشگیری از مصرف مواد داشته است. همچنين با توجه به اينكه سطح معناداري به دست آمده براي مدل تصحيح شده كمتر از 05/0 مي باشد،لذا روش آموزشی کلاسی و مشارکتی در پیشگیری از تمایل به مصرف مواد نتایج متفاوتی به بار می آورند.
بحث و نتیجه گیری: آموزشهای پیشگیری از سوئ مصرف مواد در دانشجویان در اصلاح نگرش و قصد رفتار آنها نسبت به خطرات و عوارض سوئ مصرف مواد اثر تعیین کننده ای دارد.
کلید واژه: سوئ مصرف مواد -دانشجویان-پیشگیری
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: