عنوان طرح:
ارزيابي سريع وضعيت سوءمصرف و وابستگي به مواد در ايران 1383
هومان نارنجي ها
همکاران طرح: حسن رفيعي، احمدرضا باغستاني، رؤيا نوري، پيمانه شيرين بيان، افشين وجداني روشن، محمد حسن فرهادي، حسين اعتمادي
1384
مقدمه
سياستگذاران عرصة اعتياد براي روزآمد کردن اطلاعات و يافته هاي خود به منظور طراحي برنامه هاي مؤثرتر در اين حوزه نيازمند پژوهشهايي هستند که در اسرع وقت چشم اندازي از وضعيت موجود اعتياد را در اختيار آنان قرار دهد و از سوي ديگر پديدة اعتياد به سبب چند وجهي بودن و همچنين تغييرات پنهاني و سريع نيازمند مداخلات جامع و دقيق و در عين حال سريع و پويا است. به زبان ديگر پايه و اساس سياستگذاري، برنامهريزي و انتخاب روشهاي مقابله با اعتياد، اطلاعات و آگاهي روزآمد از روند تغييرات پديده اعتياد در طول زمان است. تغيير الگوي مصرف و خصوصيات افراد مصرف كننده، از جمله اين تغييرات است كه بدون علم به آنها سياستگذاري در حوزههاي پيشگيري و درمان امكان پذير نخواهد بود. لذا لازم است با جمع آوري و تحليل اطلاعات به شكلي سريع، موجز و كاربردي، تصويري از پديده اعتياد را در هر مقطع ثبت كرد تا با كنار هم قرار دادن اين تصاوير، بتوان تحولات پديده را نيز شناسايي و احتمالاً پيشبيني كرد. منظور ما از ارزيابي سريع وضعيت سوءمصرف و وابستگي به مواد كه ميبايد هر سال يك بار انجام شود، چنين كاري است. ارزيابي سريع وضعيت سوءمصرف مواد تنها يكي از روشهاي جمع آوري اطلاعات است كه براي شناسايي پديدههاي پنهان نظير اعتياد، طراحي و مفيد بودن آن نشان داده شده است. تحليل وضعيت با هر روشي كه انجام شود، در نهايت بايد قادر باشد توصيفي از وضعيت اعتياد را در اختيار مؤسسه داريوش و از اين طريق، ساير دستگاههاي مرتبط با اعتياد قرار دهد. به طور مثال سياستگذاران بر اساس اين مطالعه بايد بتوانند دريابند مصرف قرصهاي جنون آور شيوع بالايي يافته كه در طول ماههاي گذشته بي سابقه بوده است و لذا طراحي مداخلاتي براي پيشگيري و درمان آن ضروري است.
ارزيابي سريع وضعيت سوءمصرف و وابستگي به مواد اولين بار در سال 1377 در حوزه معاونت امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي کشور اجرا شد. اميدواريم که با اجراي سالانة طرح ارزيابي سريع وضعيت سوءمصرف و وابستگي به مواد علاوه بر دستيابي به اطلاعات، موانع اجرايي و علمي اين روش را نيز رفع کنيم و در حد وسع خود به ارتقاي روش نيز بپردازيم.
ظهور روشهاي ارزيابي سريع بر پاية ديدمان (پارادايم) كاركردگرا و تحولات جديد آن بوده است. پايه هاي نظري ديگر اين روش مطالعه، كنش متقابل نمادين، پديده شناسي و روش شناسي مردمي است. گروان ذكر ميكند خطاي كاپيتاليسم و سوسياليسم در جهت تغيير شكل دادن زندگي فقرا مبناي نياز به ديدمآنهاي جايگزين براي فهم جامعه و مشكلات آن و بستر بالقوة تغييرات آن قرار گرفت. تمام کارگزاريهاي (آژانسهاي) ملل متحد كه در حوزة گسترش وتوسعة سلامت فعال هستند، ارزيابي سريع وضعيت را انجام ميدهند كه در آن نكات زير نقش محوري دارند: 1)توسعة برنامه 2)جمع آوري دادهها 3)پايش و ارزشيابي 4)اطلاعات، آموزش و ارتباطات.
نيازهاي عملي به برنامه ريزي براي طراحان و سياستگذاران مبنايي شد تا با استفاده از اين روش، بر آرا، نگرشها و رفتارهاي شهري و روستايي و نيز برنامههاي خدمات رساني تمركز شود، تا مبنايي براي سنجش و ارتقاي برنامه ها وسلامت جامعه گردد. در پاسخ به اين نياز گروه كوچكي از انسان شناسان در ابتداي سال 1980با ابزارهايي كه بتواند در زماني كوتاه، با مشاهدة مستقيم و مصاحبه هاي ساختار نيافته و گروههاي متمركز، اطلاعاتي عميق به دست دهد كار خود را آغاز كردند.
به اين منظور در سال 1984 راهنماي عرصه (فيلد) طراحي شد و در سال 1986 تعديل هايي روي آن انجام شد و براي مراقبتهاي اولية بهداشتي واژة اختصاري ارزيابي سريع را به خود گرفت. از سال 1980 در مراکز و گروههاي توسعه، اين روشها جايگاه بين المللي پيدا كرد وسازمانهاي جهاني نيز از آن استفاده و حمايت گستردهاي كردند تا جايي كه اين مدل ارزيابي كاربردهاي نويني پيدا كرد.
اهداف تحقيق:
هدف کلي اين مطالعه بررسي وضعيت سوءمصرف و وابستگي به مواد اعتيادآور در ايران
اهداف اختصاصي تحقيق عبارت بودند از:
1- بررسي سريع وضعيت سوءمصرف و وابستگي به مواد در 28 استان کشور
2- کسب اطلاعات روزآمد در مورد ويژگيهاي افراد سوءمصرف کننده و وابسته به مواد در ايران
3- شناخت الگوي مصرف مواد (نوع ماده، روش مصرف و... )
4- شناخت عوامل مرتبط با شروع و تداوم مصرف مواد در ايران
5- شناخت وضعيت درمان معتادان ايراني
6- شناخت وضعيت بيماريهاي ايدز و هپاتيت در بين معتادان ايراني
7- شناخت رفتارهاي پرخطر در ميان معتادان ايراني (تزريق مواد، روابط جنسي و... )
8- شناخت وضعيت ارتکاب جرم در ميان معتادان ايراني
روش تحقيق:
از خصوصيات روش ارزيابي سريع ميتوان به موارد زير اشاره كرد: سرعت بالاي جمع آوري اطلاعات در مقايسه با ساير روشها، انعطاف پذيري بر اساس شرايط موجود در هر جامعه، ادغام روشهاي كمّي و كيفي مطالعه، هزينة كم و مقرون به صرفه بودن، بررسي اسناد و مدارک موجود و مستند سازي نيازهاي جامعه، امکان مقايسه در طول زمان براي تحليل روند.
در اين روش براساس شرايط بومي و ويژة منطقه ميتوان مدلهاي خاصي را براي جمع آوري و ساماندهي اطلاعات طراحي کرد و از روشهاي گوناگون کمّي و کيفي براي رسيدن به جمع بندي نهايي بهره برد. در اين روش تنها به اطلاعات معتادان بسنده نميشود و از ساير منابع اطلاعاتي مانند خانوادهها، مسؤولان، درمانگران و ساير اطلاعات موجود نيز استفاده ميشود. در اين روش به توصيف يافته هاي به دست آمده از معتادان پرداخته ميشود و منابع تأمين اين اطلاعات گوناگوناَند. تئوري اصلي اين مدل بر به دست آوردن شاخصهاي گوناگون اعتياد از منابع مختلف، در مدت زماني کوتاه و با استفاده از روشهاي مختلف کمّي و کيفي استوار است.
مناطق مورد مطالعه: با توجه به بومي بودن فرهنگ اعتياد در استانهاي مختلف کشور، 28 استان کشور براي تکميل اطلاعات پرسشنامه اي انتخاب شدند و مرکز هر استان به عنوان حوزة اصلي نمونه گيري قرارگرفت. حجم نمونه: براساس مدل ارزيابي سريع در صورتي که بتوان با تعداد اندکي از نمونه، الگوي غالب را تشخيص داد و به اهداف مطالعه دست يافت به همان تعداد محدود بسنده ميشود و گزارش نهايي تهيه خواهد شد. در مرور منابع چيزي به عنوان روش تعيين حجم نمونه در مدل ارزيابي سريع ذکر نشده است.
در اين تحقيق بعد از اولويت قرار دادن روش مصرف تزريق در بين معتادان و شيوع 5/21 درصدي مصرف تزريقي مواد در طول عمر براساس مطالعة ارزيابي سريع وضعيت سوءمصرف مواد در ايران تعداد مورد نياز اين بررسي در کل کشور 4502 نفر برآورد گرديد.
جمعيت مورد مطالعه و شيوة نمونه گيري: سه گروه معتادان خياباني، زنداني و مراجعان به مراکز درماني به عنوان منابع استخراج اطلاعات انتخاب شدند. بعد از محاسبات لازم تعداد معتادان مورد نياز در زندان 400 نفر، تعداد معتادان مورد نياز در مراکز درماني نيز 400 نفر تعيين گرديد. لذا بدين ترتيب تعداد معتادان خياباني 3700 نفر شد.
بعد از اين مرحله تعداد معتادان بر اساس جمعيت مرکز هر استان درصد بندي شد و تعداد نمونه استانها به طور مشخص ذکر گرديد. در اجراء بعد از توزيع 4500 عدد پرسشنامه در سطح کشور، تعداد پرسشنامه هاي دريافت شده در هر حوزه به تفکيک عبارت بودند از452 مورد از مراکز درماني، 387 مورد از زندانها، و 4091 مورد از خيابان.
بحث و نتيجه گيري:
با بررسي دو گروه معتادان و جمعيت کشور ميتوان دريافت جمعيت معتادان در گروههاي سني 29 تا 34 سال با فاصلة نسبتاً زيادي از جامعه عمومي کشور بالاتر بود و اين امر حاکي از جوان بودن معتادان کشور بود.
يافته هاي بررسي نشان داد که در مقايسه با سالهاي گذشته ميانگين سني افراد معتاد کاهش يافته و افزايش جمعيت معتادان در ردههاي سني 20-30 سال مؤيد همين نکته بود. افراد کليدي نيز جوانتر شدن اعتياد را تأييد کردند. علت کاهش ميانگين سني جمعيت معتادان و افزايش شيوع اعتياد در گروههاي سني جوانتر جامعه حاکي از ضعف اقدامات پيشگيرانه در طول سالهاي گذشته است.
مقايسة توزيع جنسي معتادان نمونه تحقيق با بررسي سال 77 نشان ميدهد که درصد زنان معتاد (حدود 9/6 درصد) تغيير محسوسي نکرده است.
با حذف استان کرمان از مطالعة ارزيابي سريع سال 1377 آنهم به علت تفاوت فاحش اين استان از نظر نمونه گيري معتادان استاني، رقم معتادان روستايي در شهرها نيز در مقايسه با سالهاي گذشته تغيير چنداني نکرده است.
تعداد افراد مجرد در طول اين سالها افزايش يافته است که با جوانتر شدن اعتياد در کشور آن هم بر اساس اطلاعات جداول مرتبط با سن منطقي به نظر ميرسد.
يافته ها حاکي از سطح تحصيلات پايين در گروه معتادان است و 85 درصد افراد معتاد زير ديپلم نشان ميدهد که جدا شدن افراد از مجموعة آموزشي وزارت آموزش و پرورش در سوق داده شدن اين افراد به سمت اعتياد نقش زيادي دارد.
حال بايد ضمن بررسي علل اين جدا شدن و نحوة حفظ اين رابطه به اين نکته نيز انديشيد که اگر فردي از مجموعه آموزشي مدرسه جدا شد بتوان وي را در مجموعة ديگري مانند اجتماعات پيشگيرانه کوچکتر مانند محله، محل کار و ... مورد پيگيري و مداخلات پيشگيرانه قرار داد.
با توجه به اين که شاخص مناسبي براي سنجش سطح اقتصادي اجتماعي افراد وجود نداشت بسياري از شاخصهاي احتمالي را که در سنجش اين ميزان مؤثر واقع شدند، مورد بررسي قرار داديم. با توجه به اين که 32 درصد معتادان در منازل با متراژ بيش از 126 متر زندگي ميکردند، 27 درصد آنان منزل شخصي داشتند، 17 درصد در مناطق خوب شهر ساکن بودند، 4 درصد بُعد خانوار زير 4 نفر داشتند و حدود 20 درصد آنان بيش از 300 هزار تومان درآمد خانوار داشتند، ميتوان دريافت حدود 30 درصد معتادان نزديک به يک سوم معتادان کشور در طبقة خوب جامعه قرار داشتند. همچنين معتادان متعلق به طبقة ضعيف جامعه نيز حدود يک سوم معتادان کشور را شامل ميشد. به عبارت ديگر اعتياد در تمامي لايه هاي اقتصادي اجتماعي جامعه به طور مساوي گسترش يافته است، يعني هيچ يک از گروههاي اقتصادي- اجتماعي جامعه از مشکل و خطرات اعتياد در امان نيست. اين جاست که لزوم پيشگيري در کلية سطوح جامعه اعم از ضعيف و قوي احساس ميشود و نبايد طبقه اي را به صرف برخوردار بودن از امکانات خوب رفاهي و تفريحي از اين مداخلات محروم کرد.آن چه در جامعه به چشم ميخورد معتادان کارتُن خواب و ولگرد است که اين تصاوير که رد پاي آن در عکسهاي قديمي و کليشه اي اعتياد نيز به چشم ميخورد اين نکته را القا ميکند که معتاد فردي متعلق به گروه ضعيف و فقير جامعه است. بسياري از افراد کليدي نيز آن را تأييد کردهاند. حال ميتوان گفت که چنين باوري صحت ندارد و ميتوان ادعا نمود که آن طبقهاي که از وضع مالي خوبي برخور دارند نيز به اين معضل گرفتارند، وليکن اين افراد به سبب مخفي بودن آن در کنار خيابان و معابر عمومي با آن چهره زنده ظاهر نخواهند شد بلکه از چهرههاي پنهان اعتياد محسوب ميشوند.
بسياري ازمعتادان الکل و سيگار را در سن کم و با يک الگو آغاز کردند که احتمالاً بسياري از آنان در يک موقعيت يکسان به مصرف آن مبادرت ورزيدند. ولي نتايج نشان مي دهد بسياري از معتادان زير سن 20 سالگي مصرف سيگار و الکل را آغاز کردند که با بررسيهاي عمومي در جامعه ميتوان دريافت که سن اولين تجربة سيگار و الکل در بين معتادان و ساير افراد جامعه چقدر تفاوت دارد و براساس آن بتوان ميزان خطر ابتلاء به اعتياد و رابطة آن را با سن شروع الکل و سيگار استخراج کرد.
بالا بودن ميزان شيوع پدران سيگاري و الکلي در خانواده معتادان خود ميتواند گواهي از عوامل خطرساز اعتياد در خانواده باشد. بديهي است با توجه به ميزان شيوع مصرف اين مواد در جامعه شيوع 50 درصدي الکل و سيگار در پدران افراد معتاد يکي از عوامل خطرساز در محيط خانواده محسوب ميشود. الگوسازي فرزندان از پدران سيگاري و الکلي واقعيتي است که بايد آن را پذيرفت و نسبت به آگاه سازي قشر کودک و نوجوان کوشيد.
سهم 40 درصدي وابستگي به سيگار و الکل نزد برادر فرد معتاد نيز خود حاکي از وجود عامل خطرسازي ديگر در محيط خانواده است. اين آمار نيز حاکي از بالا بودن ميزان مصرف سيگار و الکل در خانواده فرد معتاد بود.
مواد جديد 15 درصد کل مواد مصرفي معتادان را تشکيل داده بودند که اين مواد عبارت بودند از اکستاسي، کوکائين، ال اس دي، کراک، شيشه، بوپرنورفين، کريستال، آيس و غيره.
در صورتي که اعضاي خانواده با توجه خاص و پيگيري خود بتوانند فرد معتاد را به موقع شناسايي کنند، قادر خواهند بود وي را در همان اوایل اعتياد به سمت درمان سوق دهند. آن چه اطلاعات اين بررسي نشان ميدهد اين است که 45 درصد خانوادهها 1 تا 3 سال بعد از آغاز اعتياد فرد معتاد در خانواده از اعتياد وي با خبر ميشوند. اين امر نشان مي دهد که با توجه اعضاي خانواده به رفتارهاي تغيير يافتة فرد معتاد کم است يا از علائم و نشانه هاي اعتياد خبر ندارند تا بتوانند به موقع اين رفتارها را شناسايي کنند. از اين رو به نظر ميرسد که آگاه سازي خانوادهها در خصوص علائم و آثار اعتياد و همچنين روشهاي کمک کردن به فرد معتاد براي درمان، از نيازهاي جدي خانوادههاست.
بسياري از معتادان از طريق مصرف خود سرانة انواع گياهان و داروهاي شيميايي اقدام به درمان اعتياد خود ميکردند. 63 درصد افراد معتاد اولين بار به مکاني غيرتخصصي براي درمان اعتياد مراجعه ميکردند، اين مکانها و روشها عبارت بودند از عطاريها، منزل دوستان، کپسولهاي دست ساز، و ساير قرصهاي مخدر. بديهي است که با درمان غيرتخصصي و پرداختن صرفاً به مشکلات جسماني ميزان موفقيت درمان را کاهش و احتمال عود را افزايش ميدهد. علت کوتاهي مدت پاکي معتادان احتمالاً استفاده از همين مراکز و روشهاي غيرتخصصي است.
در مراکز درماني اعتياد هنوز تمرکز بر درمانهاي دارويي است و اين جا لزوم تقويت مراکز خصوصي و آموزش بيمار و اعضاي خانواده در زمينه مداخلات و درمانهاي غيردارويي احساس ميشود چرا که ميزان ارائة خدمات به نسبت تعداد مراکز در مراکز خصوصي بيشتر بود و بسياري از معتادان احتمالاً به علت علاقه بر مخفي بودن مدارک و نام و نشان خود به حضور در مراکز درمان خصوصي تمايل نشان ميدهند. اما آن چه در مراکز درماني مورد نياز است نظارت دائم و مستمر بر نحوة درمان و پذيرش بيماران است. همچنين لزوم توانمند سازي نيروهاي درمانگر در مراکز با خدمات گوناگون به چشم ميخورد.
يکي از حوزه هاي ذکر شده آغاز مصرف مواد منزل است. فرد يا در منزل شخصي خود يا دوستانش به مصرف مواد ميپردازد که اين جا لزوم آگاه سازي و آموزش اعضاي خانواده براي دقت در تشخيص اعتياد بسيار کمک کننده است. اما ساير مکانها مانند سربازخانه ها و محيط هاي کار به کارفرمايان خصوصي و دولتي مربوط ميشود و برنامه ريزي آنان را ميطلبد.
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: