عنوان طرح:
آگاه سازي سربازان پادگانهاي آموزشي استان فارس
عليرضا ميراحمدي زاده
1386
مقدمه
در زمان ما مسألة مواد مخدر شكل مخاطرهآميز و كاملاً پيچيدهاي به خود گرفته و در عين حال گسترش جهاني يافته است. اعتياد به مواد مخدر علاوه بر زيانهاي جدي و خطرناك جسمي از قبيل ابتلاء به بيماريهاي عفوني واگيردار هم چون ايدز، هپاتيت و سل، عوارض و مشكلات عديدة اجتماعي و اقتصادي از قبيل افزايش جرمهاي مرتبط با مواد مخدر هم چون جنايت و سرقت، فقر و تكديگري و هدر رفتن سرمايههاي كلان مادي كشورها را به دنبال داشته است. كشور ما داراي جمعيتي جوان است. بيش از 50% جمعيت كشور در سنين زير 20 سال بوده و 62% از اين جمعيت در شهرها ساكن بوده و از هر چهار نفر ايراني يك نفر در معرض مهاجرت قرار دارد. موقعيت استراتژيك ايران و قرارگيري آن در كنار كشورهايي هم چون افغانستان و پاكستان كه جزء توليدكنندگان عمدة مواد مخدر بوده و اين كشورها به همراه تاجيكستان و ايران به عنوان هلال طلايي شناخته ميشوند و از طرفي مسألة ترانزيت و عبور مواد مخدر به جهت ويژگيهاي خاص منطقهاي از كشور ما يك مسير مناسب جهت قاچاق مواد مخدر فراهم ساخته و هم بازار مصرف داخلي آن كه رشد روز افزوني داشته است.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي علیرغم تلاش بيوقفة نظام مقدس اسلامي كشورمان و تقديم بيش از 3500 نفر شهيد از نيروهاي نظامي و انتظامي اين روند رو به رشده بوده است در نتيجه آمار معتادان و نيز عوارض ناشي از اعتياد افراد افزايش داشته است. برآوردهاي رسمي اوليه و ساده از تعداد معتادان و سوءمصرف كنندگان مواد مخدر رقمي حدود 2 ميليون نفر را ذكر مينمايد. محبوسان زندانهاي كشور در سال 77 معادل 16775 نفر بوده كه قريب به 60% آنان مرتبط با مواد مخدر و اعتياد بودهاند. بر اين اساس در ايران به ازاي هر 100 هزار نفر ايراني 260 نفر در زندان به سر ميبرند و به عبارت دقيقتر به ازاي هر 400 نفر ايراني يك نفر در زندان ميباشد. در 20 سال گذشته قريب 836/530/1 كيلوگرم انواع مواد مخدركشف و ضبط گرديده است در اين سالها نزديك به 381812 نفر قاچاقچي و 699557 نفر معتاد شناسايي و دستگير شدهاند قريب 25652 نفر معتاد از سال 62 لغايت 77 درمراكز باز پروري كشور پذيرش شدهاند. بر این اساس تخمين زده ميشود حدود 3 ميليون نفر معتاد در كشور وجود دارند. كه اين تنها بخشي از آمارهاي واقعي نشان دهندة وضعيت بغرنج و نگران كننده از انسانهاي اين جامعه است كه به ورطة اعتياد كشيده شدهاند. از طرفي بيشترين علت انتشار ويروس ايدز را تزريق مواد مخدر با سوزن و سرنگ مشترك بيان كردهاند.
اعتياد به عنوان يك آسيب و معضل اجتماعي بهداشتي اقتصادي و فرهنگي با پيچيدگيهاي خاص خود حاكميت ملي، امنيت و استقلال كشور ما را تحت تأثير قرار داده است. با توجه به مسائل جنبي آن ميتوان ادعا نمود كه ارزشهاي انساني و اسلامي و نيز هويت ملي ما در معرض خطر و آسيب اين آفت بزرگ قرار گرفته است. اين موضوع كه قشر جوآن جامعه بيشتر در معرض آسيب و آماج اعتياد ميباشند، وظيفه همگان را در موضع تقابل با اين مشكل خطيرتر ميسازد.
اهداف تحقيق
آگاه سازي سربازان پادگان هاي آموزشي استان فارس از نتايج و عوارض مصرف مواد
روش تحقيق
در اين مطالعه مداخلهاي آموزشي براي سربازان مستقر در 15 مرکز نظامي و انتظامي استان فارس (پيوست 1) با بيش از 25000 سرباز انجام شد، که شامل دو مرحله بود: مرحلة 1- ابتدا طي مکاتباتي از طريق معاونت اجتماعي و ارشاد ناجاي استان فارس از حدود 25 مرکز نظامي و انتظامي استان فارس درخواست شد که جهت گذراندن دوره يک روزه نمايندهاي – ترجيحاً پزشک و يا از گروه پزشکي - معرفي نمايند که فقط از 14 مرکز فوق نماينده معرفي نمودند. در اين دورة يک روزه که در تاريخ 26/4/1386 از ساعت 9 صبح تا 17 برگزار شد. با استفاده از کتابچهها، پمفلت ها و همچنين اسلايدهاي آموزشي براي مربيان و براي سربازان با مفاهيم و تعاريف اعتياد، وضعيت اعتياد در ايران و جهان، انواع مواد مخدر و روشهاي مبارزه با اعتياد و اصول پيشگيري از اعتياد آشنا شدند. سپس به هر يک مراکز با توجه به تعداد سربازان و پرسنل بين 1000 تا 3000 پمفلت و سي ديهاي اسلايدهاي آموزشي داده شد و از اين افراد خواسته شد که نسبت به آموزش سربازان مرکز متبوع اقدام نمايند. براي بررسي ميزان تأثير آموزش، پرسشنامة مربوطه داده شد. که بايستي سربازان اين پرسشنامه را در قبل و بعد از آموزش تکميل نمايند. مرحلة 2- افراد آموزش ديده در دوره يک روزه با استفاده از 7 نوع پمفلت و 5 سري اسلايد آموزشي مخصوص سربازان طي مراحل مختلفي نسبت به آموزش سربازان مرکز متبوع اقدام نمودند. ضمناً پرسشنامة بررسي ميزان تأثير آموزش را نيز به صورت قبل و بعد براي هر يک از سربازان تکميل کردند.
ابزار اين مطالعه عبارت هستند از: 5 سري اسلايد آموزشي مخصوص سربازان، 4 سري اسلايد آموزشي مخصوص مربيان، 3 کتابچه آموزشي مخصوص مربيان، 7 نوع پمفلت آموزشي مخصوص سربازان و پرسشنامة بررسي ميزان تأثير آموزش.
انتخاب نمونه از بين سربازان: با آموزش و استفاده از روش نمونه گيري تصادفي منظم از مربيان خواسته شد که پس از تهيه فهرست اسامي سربازان شرکت کننده در کلاسهاي آموزشي و با توجه به اجازه فرماندهي آن مرکز از تعدادي از سربازان شرکت کننده پيش آزمون و پس آزمون به عمل آيد. در نهايت از بين تقريبا 25000 سرباز شرکت کننده در کلاسهاي آموزشي، از 650 نفر پيش آزمون و پس آزمون به عمل آمد که فقط 235 سرباز به پرسشهاي پيش آزمون و پس آزمون جواب دادند. از اين 235 نفر نيز به علت محدوديتهاي امنيتي و مخالفت حفاظت اطلاعات تعدادي مشخصات فردي خود را مشخص نکرده بودند. البته از کل 14 مرکز، فقط در 10 مرکز آن هم با محدوديتهاي خاص خود پيش آزمون و پس آزمون انجام شد و در 4 مرکز ديگر موافقت نگرديد.
بحث و نتيجه گيري
محيط هاي نظامي به علل مختلف ميتوانند زمينه ساز ايجاد مصرف مواد باشند، اين عوامل شامل نوع مأموريت كه بيشتر با استرسهاي فراوان روبرو است و از طرفي حضور نيروي جوان و در معرض خطر به نام سرباز در اين محيطها است. در ايران علیرغم اين كه مطالعات فراوان در بارة سوءمصرف مواد و اعتياد انجام شده است ولي آمار و يا پژوهشي كه بتواند شيوع سوءمصرف در كاركنان نظامي را نشان دهد، وجود ندارد. با اين وجود در بعضي از كشورها ميتوان آمارهاي منطقهاي و به طور محدود آمارهاي كشوري را به دست آورد. براي مثال شيوع مصرف مواد در بين نظاميان امريكا در قبل از اجراي وسيع برنامه هاي پيشگيري و دقت در استخدام پرسنل بسيار بالا بود به طوري كه 27% آنها در يك ماه گذشته و 36% آنها در يك سال گذشته تاريخچة مصرف مواد را ميدادند. در نظاميان اروپايي قبل از شروع برنامههاي پيشگيري از سوءمصرف مواد شيوع مصرف مواد تا 5% برآورد كردهاند. نهايتاً اين كه سوءمصرف مواد در بسياري از مراكز نظامي يك مشكل اساسي و دردسرساز محسوب ميشود. بنابراين لزوم انجام اين گونه مطالعات در محيطهاي نظامي بسيار ضروري به نظر ميرسد.
اصولاً كار آموزشي يا پژوهشي در محيطهاي نظامي به دلايل زير بسيار مشكل و حتي ناممكن بود: 1- عدم يك سازمان متولي و هماهنگ كننده در واحدهاي نظامي و انتظامي براي اجراي برنامه هاي آموزشي، 2- عدم همكاري مسؤولان و فرماندهان نظامي، كه البته اين موضوع در پادگانهاي متعلق به سپاه بسيار مشهودتر بود، 3- نبود امكانات كمك آموزشي و فضاي مناسب براي اجراي برنامههاي آموزشي، 4- ممانعت از اجراي تحقيقات علمي در محيطهاي نظامي به دلايل امنيتي و نظامي، 5- نبود اطلاعات لازم در بارة سوءمصرف مواد در پروندههاي بهداشتي و پزشكي پرسنل نظامي و در صورت وجود اين گونه اطلاعات از ارائة آنها ممانعت به عمل ميآمد. در پژوهش حاضر نيز ما با بسياري از اين مشكلات روبرو شديم به طوري كه اجراي طرح را با تأخيري دو ساله روبرو كرد و اگر همكاري و مساعدت معاونت اجتماعي و ارشاد ناجاي استان فارس و واحد بهداشت روان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز و همچنين ستاد مبارزه با مواد مخدر استان فارس نبود، اجراي اين طرح به همين شكل موجود هم تقريباً ناممكن ميشد.
دربارة محتواي اجراي برنامههاي پيشگيري از سوءمصرف مواد در محيطهاي نظامي بايستي به چندين نكته توجه نمود:
1. مسألة سيگار به عنوان دروازة ورود به اعتياد و همچنين اثرات زيانبار آن بر روي سلامتي بسيار مهم است، زيرا در مطالعهاي ديده شد كه بيشترين عامل خطري كه باعث مصرف مواد در بين نظاميان ميشود مصرف سيگار و ساير مواد در قبل از ورود به اين محيط بوده است. بنابراين بايستي توجه بيشتري به آموزشهاي دوران دبيرستان و يا نوجواني و جواني داشته باشيم.
2. از طرفي عوارض مخرب سيگار از قبيل انواع سرطانها، بيماريهاي مختلف ريه و بيماريهاي مختلف قلبي و عروقي و ساير عوارض شايع، سيگار را به عنوان اولين علت مرگ و ناتواني معرفي كرده است. ما نيز در اين طرح آموزشي قسمت مهمي را به سيگار و عوارض سلامتي و اقتصادي آن پرداختيم و به همين منظور يك پمفلت آموزشي و يك سري اسلايد براي اين منظور در نظر گرفتيم و در تمام برنامه هاي آموزشي آن را ارائه كرديم، لازم به ذكر است كه اين قسمت از آموزش بسيار مورد توجه و استفاده قرار گرفت. يكي از اشكالات و يا بهتر بگوييم يكي از نواقص در برنامههاي آموزشي ارائه شده، نپرداختن به موضوع قليان بود زيرا يكي از بيشترين سؤوالاتي كه از طرف سربازان پرسيده ميشد، دربارة قليان بود. البته با توجه به سابقة تحقيقي و آموزشي مجري برنامه، در آن جايي كه در پادگان حضور داشتيم در بارة قليان و مضرات آن صحبت شد. قليان با توجه به اين كه نسبت به سيگار از نظر مردم – البته به اشتباه - كمتر به عنوان يك رفتار غير بهداشتي به حساب ميآيد، شيوع فراواني به ويژه در بين قشر جوان دارد. در تحقيقات انجام شده مشخص شده است كه عوارض مصرف قليان نه تنها از سيگار كمتر نيست بلكه بيشتر هم ميباشد.
يكي از موادي كه در بارة آن سؤال ميشد و ما در برنامة آموزشي خود آن را در نظر نگرفته بوديم، الكل و عوارض ناشی از مصرف آن بود. به عنوان مجري برنامه و همچنين ناظر اجراي طرح كه در جلسات حضور داشتم احساس مي كنم كه مسألة الكل را بايد به طور جدي در نظر گرفت، زيرا از سؤالات سربازان چنين بر ميآمد كه آنان نسبت الكل نگرش مثبتي دارند و آن را كمتر به عنوان يك مادة مضر قلمداد ميكنند. متأسفانه در كشور ما به خاطر بعضي از ملاحظات كمتر به الكل و عوارض آن ميپردازند. همان گونه كه در مطالعات مختلف نشان داده شده است ..... الكل نيز مانند بسياري از مواد مخدر مي تواند اثرات مخربي بر روي بدن و حتی امنيت اجتماعي جامعه بگذارد. بنابراين در برنامههاي آموزشي دربارة مواد مخدر مسألة الكل و عوارض آن را بايستي به طور جدی در نظرگرفت.
محتواي برنامه علاوه بر سيگار شامل اطلاعاتي درباره مواد مخدر شايع همانند مواد افيوني مثل ترياك، هروئين، مورفين و ...، مواد گرفته شده از گياه شاه دانه شامل حشيش، ماريجوآنا، بنگ و ...، مواد توهم زا همانند اكستاسي، آمفتامينها و ... و همچنين در بارة محركها شامل متآمفتامين، كوكائين و ... بود.
مجريان برنامه علاوه پرداختن به مواد مخدر شايع و سنتي همانند ترياك، توجه جدي به مواد مخدر جديدي كه امروزه در دسترس هستند نمودهاند. از اين مواد مخدر جديد ميتوان به نورجيزك و تمجيزك، كراك جديد و شيشه اشاره نمود. اين مواد مخدر بسيار خطرناك بوده و وابستگي شديدي را ايجاد مينمايند.
يكي ديگر از موارد مرتبط با سوءمصرف مواد، بيماريهاي عفوني خصوصاً ايدز ميباشد. زيرا يكي از رفتارهاي پرخطر در بين معتادان، مصرف مواد مخدر به صورت تزريق است. معتادان تزريقي مواد را با سوزن و سرنگ مشترك با ساير معتادان تزريق ميكنند. اين رفتار پرخطر شايعترين علت انتقال عفونت HIV در ايران است. بر همين اساس يك پمفلت به منظور ارتقاي آگاهي دربارة عفونتهاي ناشي از مواد مخدر تهيه و در اختيار سربازان قرار داده شد. همچنين در برنامه هاي آموزشي حضوري يك قسمت عمده به همراه اسلايد آموزشي براي ايدز در نظرگرفته شد.
در اين مطالعه اجراي برنامههاي آموزش پيشگيري از سوءمصرف مواد در ارتقاي آگاهي و نگرش سربازان مؤثر بوده است. 05/0 > p (جدول شمارة 2) اين كه آيا اين برنامه ها در عملكرد افراد نيز مؤثر است يا نه، از چند جهت قابل بحث است:
1- نتايج بسياري از مطالعات انجام شده در نقاط مختلف جهان خصوصاً در امريكا حاكي از آن است كه اين برنامهها در كاهش سوءمصرف مواد تأثير زيادي دارد، در مدت 30 سالي كه اين برنامهها اجرا ميشود كاهش محسوسي در تقاضا دیده شده است. اجراي برنامههاي آموزش پيشگيري از سوءمصرف مواد در محيطهاي نظامي بسيار موفقیت آميز بوده است، به طوري كه در بررسيای كه در آمريكا طي سالهاي 1980 تا 2005 شده است، نشان داده شده كه روند مصرف مواد مخدر و سيگار و همچنين تعداد افراد در معرض خطر كاهش یافته است، هر چند اين برنامه ها در كاهش مصرف الكل تأثيري نداشته است.
اجراي برنامههاي پيشگيري از سوءمصرف مواد در محيطهاي نظامي در كشور فنلاند به صورت يك قانون در آمده است، و در اثر اين برنامهها ميزان سوءمصرف مواد - از طريق آزمايش ادرار - در پرسنل نظامي كشور فنلاند بسيار پايين و در حدود 004/0 است. همين مطالعه پيشنهاد ميكند كه اگر بخواهيم اثربخشي آزمايش ادرار را در تعيين وضعيت مصرف مواد به دست بيآوريم، بايستي در هر منطقه و كشوري يك مطالعة مداخلهاي با گروه شاهد داشته باشيم.
2- اجراي برنامههاي پيشگيري در محيطهاي كار يا در محيطهاي نظامي بايستي اولاً همراه با آموزشهاي عمومي و همچنين آموزش از طريق ساير رسانه هاي جمعي- همانند راديو تلويزيون در ايران – باشد، زيرا اين كار ميتواند اثربخشي اين برنامه ها را تا حد زيادي افزايش دهد. همچنين استفاده از رسانه هايي با پوشش جمعيتي زياد، همانند تلويزيون در كشور ما، اگر برنامههاي آموزش پيشگيري از سوءمصرف مواد براي گروههاي مشخص شده داشته باشند، اثرش بسيار مفيدتر و كارآمدتر خواهد بود.
3- آموزش پيشگيري از سوءمصرف مواد در محيطهاي كار همانند محيطهاي نظامي در صورتي موفق و كارآمد است كه: الف- تعداد زيادي از افراد را در برگيرد. ب- نيازهاي كاركنان و پرسنل و مشكلات آنها را در نظر داشته باشد. پ- به طور پيوسته و هميشگي دادههاي بايگاني و پروندههای مرتبط با مصرف مواد و عوارض آن را سنجش و ارزيابي نمايد. ت- علاوه بر دادههاي بايگاني و پروندهها خودمان بررسيهاي دورهاي و مقطعي داشته باشيم و نتايج آن را با داده هاي پرونده ها مقايسه نماييم.
4- با توجه به مؤثر بودن آموزش پيشگيري از سوءمصرف مواد از طريق همسالان، پيشنهاد ميشود كه اين برنامهها در محيطهايي مثل مدرسه، كارخانه و يا محيطهاي نظامي با كمك از آموزش پيشگيري از طريق همسالان اجرا شود. آموزش پيشگيري از سوءمصرف مواد از طريق همسالان در محيط كار نه تنها باعث كاهش تقاضاي مواد ميشود بلكه باعث كاهش محسوس آسيبهاي ناشي از كار نيز ميشود، زيرا استفاده از مواد مخدر خصوصاً در محيط كار دقت و توجه فرد را كاهش داده و منجر به آسيبهاي شديدي ميشود. آموزش پيشگيري از سوءمصرف مواد خصوصاً از طريق همسالان حتی از نظر اقتصادي قابل توجه است به طوري كه ثابت شده است كه منفعت به هزينة اين برنامهها در حدود 26 به 1 است.
5- شناسايي عوامل خطر در هر منطقه و اجراي برنامههاي آموزشي بر اساس آن عوامل خطر اثربخشیِ برنامههاي آموزشي را بسيار بيشتر خواهد كرد. همچنين اگر بخواهيم يك مداخلة موفق در كاهش تقاضا داشته باشيم بايستي الف- طولاني باشد. ب- جمعيت در معرض خطر را براي مداخله شناسايي و انتخاب كنيم. پ- ارزشها و خصوصيات آن جامعه را خوب شناسايي كرده و آنها را در مداخله در نظر بگيريم. ت- گروه شاهد كه به صورت تصادفي انتخاب شده باشد براي مقايسة اثر داشته باشيم. ث- پيامدهاي قابل اندازهگيري و مطمئني داشته باشيم. البته در اين مطالعه ما محتواي آموزشي خود را بر اساس نيازها و مشكلات منطقة خود تهيه كرده بوديم. ولي براي انجام يك مطالعة مداخلهاي ميداني[1] كه نياز به گروه كنترل دارد، با مشكلات بسيار زيادي از جمله ارائة پرسشنامة تحقيقاتي در مراكز نظامي، همكاري مسؤولان و بسياري از مشكلات ديگر روبرو بوديم، از اين رو مطالعه را به صورت مداخله با ارزيابي قبل و بعد انجام داديم.
6- در مطالعات مختلف نشان داده شده است كه شيوع مصرف مواد در محيطهاي كاري ارتباط زيادي با شيوع مصرف مواد در جامعة مربوطه دارد. همچنين شيوع مصرف مواد در بين نظاميان يك كشور ارتباط شديدي با شيوع مصرف مواد در جمعيت مرتبط دارد، بنابراين اگر متأسفانه در كشور ما اين مسأله بسيار بغرنج و پيچيده است بايستي حواسمان باشد كه اين مسأله در تمام محيطهاي كار از جمله محيطهاي نظامي هم ميتواند مشكل ساز باشد.
هر چند برنامههاي آموزشي به تنهايي مفيد هستند، اما همراهي آنها با آموزشهاي مهارتهاي اجتماعي و مداومت و اجراي اين برنامه ها در هر 2 سال بسيار كارسازتر خواهد بود.
7- استفاده از اسلايد و آموزشهاي چند رسانهاي و همچنين توزيع برنامههاي آموزشي از طريق اينترنت و لوحهاي فشرده و پمفلت همگي از روشهاي آموزشي با اثربخشي بالا ميباشند. به همين منظور در اين برنامة آموزشي در بالاترين سطح از اسلايدهاي آموزشي، پمفلت و همچنين لوحهاي فشرده براي ارتقاي آگاهي سربازان استفاده شد.
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: