عنوان طرح:
ساخت و اعتباريابي پرسشنامة نگرش سنج مواد مخدر براي دانش آموزان سال سوم راهنمايي و مقطع متوسطة كشور
علي دلاور
1386
مقدمه
هدف از تحقيق حاضر ساخت و اعتباريابي آزمون نگرش سنج مواد مخدر جهت تعيين نگرشهاي دانش آموزان مقطع راهنمايي و متوسطة سراسر کشور و همچنين بررسي رابطة مؤلفه هاي فردي و خانوادگي با نگرش نسبت به مواد مخدر مي باشد. به اين منظور مؤلفه هاي عمده نگرش نسبت به مواد مخدر شامل اثرات فيزيولوژيکي، اثرات رواني، اثرات اجتماعي، علاقه به مصرف و خطرات مواد مخدر شناسايي و تعريف و سپس سؤالات مناسب طراحي و ساخته شده است.
پژوهشها نشان میدهد كه دامنه سني معتادان و مصرف كنندگان مواد مخدر در سطح جهاني كاهش يافته است. بر اساس آمار سازمان جهاني بهداشت 2/4 درصد جمعيت ايران معتادند و بيشترين افراد 16 تا 22 سال سن دارند. كاهش دامنة سني مصرف مواد مخدر، بسياري از جوانان و نوجوانان را در معرض خطر قرار داده و موجب نگرانيهاي وسيعي در سطح جوامع و به خصوص جامعه ايران شده است. لذا اين حقيقت هشداردهنده كه طي سالهاي اخير، پديدهاي به نام مصرف و سوءمصرف مواد مخدر، بسياري از كشورها و جوامع را به خود مشغول داشته است، حقيقتي است كه اجتناب از رؤيارويي و كم توجهي به آن، به علت پيامدهاي زيانباري هم چون تخريب منابع اجتماعي، اقتصادي تهديد امنيت اجتماعي و بروز انواع كجرويهاي وابسته به آن، عواقب زيانباري را براي هر جامعه اي به دنبال خواهد داشت. براي مثال كل هزينه سالانه معضل مصرف و سوءمصرف مواد براي جامعه آمريكا در اواخر دهة 1990 ميلادي تقريباً 200 ميليارد دلار برآورد شده است. در كنار اين حقيقت تكان دهنده به حقيقت اميد بخشي نيز ميتوان اشاره نمود. شواهد تحقيقات بين فرهنگي نشان ميدهد چنان چه بتوان به نحو صحيح و نسبتاً دقيق به شناسايي علل و عوامل مصرف مواد مخدر دست زد، ميتوان با پيشگيري اوليه كه تضعيف اين علل را نشانه رفته است، بسياري از عواقب اين پديده و همچنين فراگير شدن آن را كنترل نمود. جالب توجه اين كه گاهي هزينه هايي كه صرف اعمال پيشگيري اوليه ميشود، در مقايسه با آن چه كه در برخي جوامع براي كنترل گسترش مواد و درمان معتادان و سوءمصرف كنندگان مواد مصرف ميشود صدها هزار برابر كمتر است. همين امر طي سالهاي اخير، تلاشهاي معطوف به شناسايي عوامل زمينه ساز و آماده كنندة نوجوانان و جوانان را فزوني بخشيده است. پژوهشها دلايل متعددي از جمله فشار دوستان و همسالان، طغيان عليه والدين، گريز از ناملايمات زندگي، آشفتگي عاطفي، بيگانگي يا طرد شدگي از سوي ديگران، تاريخچة زندگي و صفات شخصيتي را در اعتياد مؤثر ميدانند. به طور كلي گرايش به مواد مخدر تحت تأثير عوامل متعدد فردي، خانوادگي و اجتماعي قرار دارد. در اين ارتباط نقش نگرش به مواد مخدر آن قدر از اهميت برخوردار است كه آلبرت اليس[1] بيان داشته است تفكر و نوع نگرش افراد معتاد است كه آنها را به سوي مصرف مجدد مواد سوق ميدهد و يا آنها را براي هميشه از مصرف مواد دور ميسازد. نوع نگرش معتاد نسبت به مواد مخدر نوعي تفكر است كه ممكن است منطقي يا غير منطقي باشد و اغلب ماهيتي خودكار، ناهوشيار و دائمي دارد و به راحتي نميتوان اين نوع نگرش را تغيير داد. با اين حال يكي از شيوههايي كه به معتاد كمك ميكند تا به شناخت خود دست يابد، بررسي نوع نگرش و ايجاد نگرش منفي نسبت به اعتياد ميباشد.
تلاش عمدة پژوهشگران و نظريه پردازان حوزة سوءمصرف مواد و اعتياد در راستاي تهيه و ساخت پرسشنامه ها و مقياسهايي است كه بتواند جنبه هاي شناختي و به ويژه نگرش افراد را نسبت به مواد مختلف به طور دقيق و پايا اندازه گيري كند. اين تلاش همراه با نياز مبرم سازمانهاي مختلف پيشگيري كننده، اعم از آموزش و پرورش، سازمان بهزيستي، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمانهاي مشابه براي بكارگيري ابزارهايي است كه منطبق با اصول روان سنجي ساخته و استاندارد شده باشد. اهميت بيشتري مي يابد. به علاوه، سنجش نگرش نوجوانان نسبت به اثرات مصرف و خطرات استفاده از مواد مخدر نيز از اهميت به سزايي برخوردار است، زيرا نوجوانان به علت دارا بودن حس كنجكاوي و نياز به خطر كردن (خواه براي اثبات و شجاعت و شهامت خود و يا به خاطر خودنمايي و تحت تأثير قرار دادن همسالان)، احتمال بيشتري دارد كه آنها به تجربه كردن مواد مخدر بپردازند. بنابراين آنها ممكن است به دليل تعامل با افرادي كه به نوعي يا مواد مخدر در ارتباط هستند و يا به تماشاي فيلم هايي كه صحنه هاي استفاده از مواد مخدر را به نمايش ميگذارند و دلايل ديگر نگرش مثبتي نسبت به مواد مخدر پيدا كنند. به همين دليل جهت كاهش تقاضا و ايجاد نگرشهاي منفي درآنان در ابتداي امر بايد از نگرشهاي آنها آگاهي يابيم، به نحوي كه تعيين شود كه چه درصدي از نوجوانان به هر يك از مقوله هاي اثرات، مصرف و خطرات استفاده از مواد مخدر نگرش مثبتي دارند، همچنين مشخص شود كه كدام يك از گروههاي جنسي و در كدام مناطق نگرشي مثبت نسبت به مواد مخدر دارند و در معرض خطر ميباشند. از اين طريق ميتوان گام مؤثري در جهت پيشگيري از اين پديدة شوم و به هدر رفتن نيروي منابع انساني برداشته شود. همچنين از طريق سنجش نگرشها در مناطق مختلف كشور و در بين خانوادههاي مختلف ميتوان به عوامل مؤثر خانوادگي نوجوانان نسبت به مواد مخدر، زمينة بررسيهاي جامعتر در مورد نگرشهاي افراد بزرگسال جامعه فراهم خواهد شد؛ و با فراهم شدن و شناسايي نگرشهاي افراد جامعه امكان برنامه ريزيهاي كوتاه مدت تا بلند مدت براي اجراي انواع مختلف پيشگيري از طريق تمامي امكانات در دسترس (اعم از رسانهها، مراكز آموزشي، مدارس، آموزش خانوادهها و...) فراهم ساخت. بر همين مبنا از آن جایي كه تا كنون در زمينة ساخت يك مقياس نگرش سنج نسبت به مواد مخدر در ايران تحقيقي جامع و منسجم (كه تمامي استانهاي كشور را در بگيرد) صورت نگرفته است، جهت پر كردن اين خلاء لازم است، ابزاري كه داراي ويژگيهاي روان سنجي مطلوبي باشد، اقدام نمود و با عنايت به مطالب فوق الذكر و با توجه به اين كه وجود ابزارهاي اندازه گيري علمي كه منطبق با فرهنگ و جامعة ايران باشد، پيش بيني مورد نياز و تقاضا قرار گرفته است.
اهداف پژوهش:
ساخت و اعتباريابي پرسشنامه نگرش سنج مواد مخدر، به منظور اندازه گيري نگرش نوجوانان مقاطع راهنمايي (سوم) و دبيرستان در سطح کشور
روش پژوهش:
در اين پژوهش از سه جامعه مطابق شرح زير استفاده شده است.[2] جامعة اول: (گروه سالم) کلية دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دورة راهنمايي و همچنين مقطع متوسطه که در سال تحصيلي 85-84 در مراکز استانهاي كشور جمهوري اسلامي ايران به تحصيل اشتغال داشته اند و از نظر اعتياد سالم و ضمناً فاقد تجربه استعمال مواد مخدر يا سوءمصرف مواد مخدر بوده اند.
جامعة دوم: (گروه مصرف کنندة کنوني) کلية دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دورة راهنمايي و همچنين مقطع متوسطه که در سال تحصيلي 85-84 در مراکز استانهاي كشور جمهوري اسلامي ايران به تحصيل اشتغال داشته و طبق اظهار نظر خانواده يا مسؤولان مدارس و يا خود آنها تجربة يک بار سوءمصرف را داشته و يا در شروع مصرف بوده اند.
جامعة سوم: (معتاد) کليه دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دوره راهنمايي و همچنين مقطع متوسطه که در سال تحصيلي 85-84 در كانونهاي اصلاح و تربيت مراکز استانهاي كشور جمهوري اسلامي ايران نگهداري شده و معتاد به مصرف يك يا چند نوع ماده مخدر ميباشند.
حجم نمونه: به منظور برآورد حجم نمونه از فرمول كوكران استفاده شد. حجم نمونه براي هر استان 196 نفر و براي كل كشور 6067 نفر به دست آمد كه جهت حصول اطمينان تعداد بيشتري پرسشنامه توزيع گرديد.
روش اجراء: به منظور انجام صحيح و مناسب فرآيند توزيع، تكميل و گردآوري دادهها، مسؤول اجراي پرسشنامه هاي هر استان ابتدا فهرست مدارس راهنمايي و دبيرستان موجود در مرکز استان را تدوين و سپس با استفاده از نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي طبقه بندي شده، چند مدرسه به عنوان نمونه انتخاب مينمود. پرسشنامه ها به صورت گروهي براي افراد انتخاب شده اجرا گرديد. پس از توزيع كليه پرسشنامه ها در بين نمونة آماري، 6108 پاسخنامه گردآوري و كدگذاري گرديد و سپس دادهها به رايانه انتقال داده شد.
بحث و نتيجه گيري
هدف از تحقيق حاضر ساخت پرسشنامه نگرشسنج مواد مخدر و تعيين اعتبار و پايايي آن بود. 6108 نفر از دانش آموزان سال سوم راهنمايي و مقطع متوسطه (2669 نفر سالم، 851 نفر مصرف كنندة كنوني و 2588 نفر مصرف كنندة سابق) در سطح سراسر كشور پرسشنامه نگرش سنج مواد مخدر را تکميل نمودند. به منظور گزينش سؤالات مناسب و حذف سؤالات ضعيف قبل از اجراي تحليل عاملي از راهبرد گروه – ملاك و روش همساني دروني بهره گرفته شد. نتايج راهبرد گروه – ملاك نشان داد كه تعداد 75 سؤال از 81 سؤال پرسشنامه توانايي تفكيك مصرف كنندگان سابق مواد مخدر را از مصرف كنندگان كنوني و همچنين از افراد سالم دارا میباشد و 9 سؤال توانايي تفكيك گروههاي مذكور را ندارد، لذا اين 9 سؤال از مجموع سؤالات پرسشنامه كنار گذاشته شد. در گام بعدي به منظور گزينش سؤالات مناسب و تعيين واجد شرايط بودن آيتم هاي هر يك از خرده مقياسهاي پرسشنامه جهت تحليل عاملي از ملاك ضريب همبستگي هر سؤال با نمره كل مقياس مربوط به آن استفاده گرديد كه ملاك استفاده شده در اين پژوهش حداقل همبستگي اصلاح شده 40/0 با نمره كل در نظر گرفته شد. با بهره گيري از دو ملاك مذكور از مجموع 84 سؤال اوليه تعداد 34 سؤال حذف و تعداد 50 سؤال جهت تحليل عاملي باقي ماند. پيش از اجراي تحليل عاملي، به منظور حصول اطمينان نسبت به كفايت نمونه برداري و صفر نبودن ماتريس همبستگي دادهها به ترتيب از آزمون كايزر- مي ير- اولكين (KMO) و كرويت بارتلت استفاده شد. مقدار KMO برابر با 927/0 و سطح معنی دار بودن آزمون كرويت بارتلت كمتر از 001/0 به دست آمد. بدين ترتيب علاوه بر كفايت نمونه برداري، اجراي تحليل عاملي بر پايه همبستگي مورد مطالعه نيز قابل توجيه بود. پس از حصول اطمينان از مناسبت دادهها براي تحليل عاملي، اطلاعات حاصله با استفاده از نرم افزار LISREL8/5 و با بهره گيري از تحليل عاملي تأیيدي مورد بررسي قرار گرفت. بر اساس نتايج تحليل عاملي پنج عامل استخراج گرديد. اين عوامل با توجه به مباني نظري تحقيق و محتواي سؤالات قرار گرفته روي عوامل تحت عناوين علاقه به مصرف، نگرش به خطرات، نگرش به اثرات فيزيولوژيكي، نگرش به اثرات رواني و نگرش به اثرات اجتماعي مواد مخدر نامگذاري گرديد. پايايي[3] مقياس به وسيله روش همساني دروني[4] و با استفاده از «ضريب آلفاي کرانباخ» برآورد گرديد. حداقل پايايي در مقياس اثرات فيزيولوژيکي مواد مخدر (77/0α=) و حداكثر آن در مقياس علاقه به مصرف مواد مخدر (86/0α=) به دست آمد. در کل، ضرايب اعتبار و پايايي به دست آمده براي پرسشنامه نگرش سنج مواد مخدر بسيار رضايت بخش بوده، در سطح 001/0 < p معني دار است. طبق نتايج اين تحقيق، پرسشنامة نگرش سنج مواد مخدر واجد شرايط لازم براي تشخيص نگرش به مواد مخدر در بين دانش آموزان سال سوم راهنمايي و مقطع متوسطه كل كشور ميباشد. در پايان با توجه به نتايج حاصله از تحقيق (اعتبار، پايايي، سهولت اجراء، اجراي فردي و گروهي) پيشنهاد ميشود پرسشنامه نگرش سنج مواد مخدر براي ارزيابي دورهاي نگرش دانش آموزان نسبت به مواد مخدر در سطح كشور و همچنين براي ارزيابي ميزان موفقيت برنامه هاي كاهش نگرش مثبت به مواد مخدر به كار گرفته شود.
[2] - جوامع تعريف شده بر اساس سفارش گروه نظارت مطابق نامه مورخ 17 شهريور1383يه شماره 1168/ط/ 801 به اين شکل انتخاب شده است.
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: